Angrerett vs enkeltmannsforetak, Kan man som enkeltmannsforetak benytte s |
![]() ![]() |
Angrerett vs enkeltmannsforetak, Kan man som enkeltmannsforetak benytte s |
9.1 2005, 20:56:13
|
|
|
Medlem Gruppe: Vanlig bruker Innlegg: 64 Registrert: 11-December 03 Fra: Elverum Medlem: 544 Donert: €0 |
Jeg har en sak pågående med Nettkatalogen.no.
Etter at prøvetiden på 6 mnd utløpte ble ny 1-årig avtale automatisk startet da jeg glemte å si ifra FØR prøvetiden gikk ut. Jeg ønsker ikke og har heller ikke råd til å fortsette mitt abonnement. Kan man som enkeltmannsforetak benytte seg av angrerett? Vil man ikke som juridisk- og personlig ansvarlig av enkeltmannsforetaket opptre som forbruker ovenfor f.eks. ved telefonsalg? Tips og råd mottas med åpne armer! Mvh Arild -------------------- |
|
|
|
9.1 2005, 22:28:09
|
|
|
VIP Gruppe: VIP Innlegg: 2113 Registrert: 9-October 01 Medlem: 47 Donert: €0 |
fra et annet forum:
Definisjonen mellom forbrukerkjøp og næringskjøp kan ofte være vanskelig i tilfeller der varer kanskje bestilles til jobbadresse osv. Det som da avgjør hva kjøpet defineres som er hva selger hadde grunn til å vite i det øyeblikket kjøpsavtalen ble inngått. Dersom du bestiller varer til "Firma AS, navn, adresse, poststed" uten å samtidig tydelig presisere at varene likevel er til privat bruk må selger ha grunn til å anta at varene er til Firma AS og kjøpet er da inngått som et næringskjøp. -------------------- «Logg deg inn for å få mest mulig glede av abonnementet ditt. Å logge inn er gratis.» (Telenor .. aj aj aj bra tilbud det)
|
|
|
|
9.1 2005, 23:02:31
|
|
|
Medlem Gruppe: Vanlig bruker Innlegg: 64 Registrert: 11-December 03 Fra: Elverum Medlem: 544 Donert: €0 |
Da bestillingen ble adressert til mitt foretaksnavn er nok dette et næringskjøp - desverre.
Da ser jeg ingen annen mulighet enn å avvikle og slette mitt enkelmannsforetak. Hvis det holder for nettkatalogen.no Takk for svar. Mvh Arild -------------------- |
|
|
|
9.1 2005, 23:11:43
|
|
|
VIP Gruppe: VIP Innlegg: 1430 Registrert: 18-March 02 Medlem: 104 Donert: €0 |
teezman: selv om du sletter enkeltmannsforetaket, vil du likevel være personlig ansvarlig for den gjeld enkeltmannsforetaket har opparbeidet seg. Altså regningen til Nettkatalogen..
|
|
|
|
9.1 2005, 23:20:56
|
|
|
Chief Basket Case Gruppe: VIP Innlegg: 518 Registrert: 18-April 02 Medlem: 138 Donert: €0 |
Har du bedt om å få tilsendt kopi av underskrevet avtale da? Kanskje de har rota den bort.
-------------------- "Guns dont kill people, Americans do"
|
|
|
|
9.1 2005, 23:34:12
|
|
|
SITAT(mofuuu @ 9.1 2005, 23:11:43) teezman: selv om du sletter enkeltmannsforetaket, vil du likevel være personlig ansvarlig for den gjeld enkeltmannsforetaket har opparbeidet seg. Altså regningen til Nettkatalogen.. Ja, er klar over at jeg juridisk står ansvarlig ovenfor dette. Tidligere sendte jeg epost til de om at jeg måtte "avvikle" - et forsøk på å få slutt på abonnementet. Da ville de ha papirer på dette. En avvikling ønsket jeg ikke på dette tidspunktet. Men jeg har nok ingen garanti på at de vil slette min oppføring dersom jeg ber om dette per idag. SITAT Har du bedt om å få tilsendt kopi av underskrevet avtale da? Kanskje de har rota den bort. Avtalen ble godkjet elektronisk på websiden deres. Mvh Arild -------------------- |
|
|
|
10.1 2005, 3:58:25
|
|
|
Elite medlem Gruppe: ROOT Crew + Innlegg: 1622 Registrert: 9-October 03 Fra: Bergen Medlem: 398 Donert: €√-1 |
Det viktigste er at kravet blir omtvistet; da kan det ikke sendes inkasso. Du må be firmaet om å dokumentere at du har samtykket i å videreføre oppføringen etter at prøvetiden var utløpt. Uansett hva de legger frem av papirer, så kan du påstå at dokumentasjonen er ufullstendig/utilstrekkelig. Det er sannsynlig at de vil avskrive kravet i stedet for å bruke penger på juridisk bistand. I verste fall bringer de saken inn for Forliksrådet, men Forliksrådet vil neppe avsi dom når dokumentasjonen er så lite overbevisende. Etter dette vil de nok ikke ta den økonomiske risikoen det er å bringe saken inn for Tingretten -- da kan de risikere å ikke få medhold (og dermed tape "invisteringen"), og du kan kreve å få dekket saksomkostningene dine.
(Jeg er forøvrig usikker på den juridiske tyngden av en kjøpsavtale som inngås gjennom at en av partene holder seg passiv -- du kan jo kreve at de dokumenterer at du faktisk har vært passiv, noe de selvfølgelig vil ha problemer med) |
|
|
|
10.1 2005, 11:44:21
|
|
![]() Elite medlem Gruppe: Vanlig bruker Innlegg: 484 Registrert: 8-June 04 Medlem: 993 Donert: €0 |
SITAT Avtalen ble godkjet elektronisk på websiden deres. Hvordan er egentlig slikt juridisk? Jeg trodde en avtale enten må være muntlig eller skriftlig for å være gyldig. Og en elektronisk godkjennelse er jo ingen av delene. Tviler sterkt på at lovverket er oppdatert på dette punktet. Jeg vill bedt om bevis for at DU har bestilt den varen. Kan de ikke vise til en underskrift eller en elektronisk godkjennelse fra DIN ip-adresse så burde de ikke ha noen sak mot deg. Det er vel selger som må bevise at et salg har blitt gjennomført? -------------------- There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary and those who don't.
www.123poker.no - Lær deg poker! Motta inntil $100 for å spille poker! |
|
|
|
10.1 2005, 12:04:51
|
|
|
Elite medlem Gruppe: ROOT Crew + Innlegg: 1622 Registrert: 9-October 03 Fra: Bergen Medlem: 398 Donert: €√-1 |
SITAT(Gollum @ 10.1 2005, 11:44:21) SITAT Avtalen ble godkjet elektronisk på websiden deres. Hvordan er egentlig slikt juridisk? Jeg trodde en avtale enten må være muntlig eller skriftlig for å være gyldig. Avtalen er gyldig så lenge den er inngått med alle parters samtykke. Problemet er å bevise at avtalen er inngått, dersom en av partene påstår at den ikke er det. |
|
|
|
10.1 2005, 12:45:46
|
|
![]() Elite medlem Gruppe: Vanlig bruker Innlegg: 484 Registrert: 8-June 04 Medlem: 993 Donert: €0 |
SITAT(enquiry @ 10.1 2005, 12:04:51) SITAT(Gollum @ 10.1 2005, 11:44:21) SITAT Avtalen ble godkjet elektronisk på websiden deres. Hvordan er egentlig slikt juridisk? Jeg trodde en avtale enten må være muntlig eller skriftlig for å være gyldig. Avtalen er gyldig så lenge den er inngått med alle parters samtykke. Problemet er å bevise at avtalen er inngått, dersom en av partene påstår at den ikke er det. Kan en part ikke bevise at avtalen er inngått er den ikke lenger gyldig. Mener nå jeg da -------------------- There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary and those who don't.
www.123poker.no - Lær deg poker! Motta inntil $100 for å spille poker! |
|
|
|
10.1 2005, 16:53:43
|
|
|
SITAT(Gollum @ 10.1 2005, 12:45:46) Enhver avtale (som ikke innebærer straffbare forhold) er bindende dersom den faktisk har funnet sted, men dersom en av partene mener at den ikke har funnet sted, og den andre parten ikke kan dokumentere noe annet, mister den riktig nok sin verdi. Den er altså gyldig, men ikke rettskraftig. |
|
|
|
10.1 2005, 18:25:33
|
|
|
SITAT(gullpinnen @ 10.1 2005, 18:04:28) Jeg og. Dvs. jeg jobbet i en bedrift hvor en tidligere ansatt angivelig hadde gjort en muntlig avtale med Findexa om oppføring i Gule Sider. Etter dette hadde økonomiansvarlig forsøkt flere ganger å få slettet oppføringen før den gikk i trykken på nytt, uten hell. Etter litt brevveksling gikk de til slutt med på å kreditere samtlige fordringer med tilbakevirkende kraft (de eldste var nå et par år gamle), så det nytter å stå på sitt. |
|
|
|
16.1 2005, 21:20:14
|
|
![]() I`ll give you an offer you can`t refuse! Gruppe: skitX.com refugee Innlegg: 778 Registrert: 24-August 01 Medlem: 10 Donert: €0 |
Jeg ville ha bestridt kravet og si at jeg aldri har bestilt dette eller en annen grunn. Om det er en lav sum, vil de aldri gå videre med dette til forliksrådet. Om du bestrider vil kravet ikke kunne sendes til inkasso. Dersom de går til forliksrådet, kan du velge å godta kravet før det sendes til forliksbehandling, dermed løpet ingen gebyrer. Jeg ville prøvde dette, da det er riskofritt og jeg tror at de ikke er villig til å ta prosessen og risikoen for en slik prosess.
Hva er størrelsen på summen de krever? -------------------- Trenger du trafikk til din webside ? Meld deg på her :
http://www.popadvert.com http://www.linkexchange.no http://www.bannerexchange.no http://www.linkexchange.se http://www.emailadvert.com http://www.boxadvert.com |
|
|
|
18.1 2005, 15:34:12
|
|
|
Takker for tips og råd så langt.
Summen det er snakk om er kr 2500,- per halvår. (inkl. mva) - Infoside Total. Det som har skjedd siste tiden: - Angrerettloven gjelder ikke bedrift til bedrift (sitat Nettkatalogen.no). Krav opprettholdes. - Jeg har sendt epost (onsdag forrige uke) hvor jeg bestemt sier at faktura vil IKKE bli betalt pga. min økonomiske situasjon. Jeg foreslo en kompromissløsning hvor jeg tilbyr en oppføring Infoside Basis (ca. kr 1000 per halvår), uten noe respons. Sendte purring på denne om svar snarest - fortsatt uten respons. - Fikk et nytt inkassovarsel igår hvor fristen er utsatt nye 14 dgr. Kommer tilbake når nytt i saken foreligger. -------------------- |
|
|
|
18.1 2005, 15:39:16
|
|
![]() VIP Gruppe: VIP Innlegg: 412 Registrert: 24-August 01 Medlem: 11 Donert: €0 |
Du må skrive til inkassoselskapet der du informerer om at det er strid om kravet.
|
|
|
|
18.1 2005, 19:10:09
|
|
|
Som Sick_Boy sier, så må du informere inkassoselskapet dersom du mener kravet ikke er berettiget. Det er ikke lov å kjøre inkasso på fordringer som er omtvistet. Dersom du derimot mener at de har et reelt krav på deg, så får du heller be inkassoselskapet om en nedbetalingsordning, noe du har krav på.
|
|
|
|
18.1 2005, 19:24:35
|
|
|
VIP Gruppe: ROOT Crew Innlegg: 1965 Registrert: 21-October 01 Medlem: 52 Donert: €0 |
SITAT På bakgrunn av at det ikke foreligger noen avtale om kjøp vil det ikke bli foretatt noen innbetalinger fra min side. Den mottatte regningen vil ikke bli betalt. Beløpet på kr xxx,xx,- må anses som omtvistet. Dette medfører blant annet at saken ikke kan gå til inkasso. Skulle De til tross for dette sende saken til inkasso må de selv svare for inkassoomkostningene. Et eventuelt inkassoselskap som påtar seg å inndrive kravet vil bli vurdert innrapportert til Kredittilsynet med påstand om brudd på god inkassoskikk. Utdrag fra mitt brev til NaturaMed om det kan være til nytte i denne saken. Med hjelpe fra klageveilederen til forbrukerombudet (tror det var der jeg fant den...) |
|
|
|
18.1 2005, 21:17:26
|
|
|
VIP Gruppe: VIP Innlegg: 2113 Registrert: 9-October 01 Medlem: 47 Donert: €0 |
herlig tassmus
-------------------- «Logg deg inn for å få mest mulig glede av abonnementet ditt. Å logge inn er gratis.» (Telenor .. aj aj aj bra tilbud det)
|
|
|
|
19.1 2005, 1:14:09
|
|
|
Mitt "sammendrag" i forrige innlegg var muligens litt kort. Her er en mer riktig saksgang hittill:
1) 03.01.2005 sendte jeg brev til Nettkatalogen (NK) og til Lindorff (her om feilaktiv inkassovarsel og kopi av brev til NK) om at jeg sa opp avtalen med henvisning til angrerettloven. 2) 07.01 fikk jeg svar fra NK; bl.a.: Angrerettloven gjelder ikke bedrift til bedrift (sitat Nettkatalogen.no). Krav opprettholdes. 3) 10.01 sendte jeg en epost hvor jeg bestemt sier at faktura IKKE vil bli betalt pga. min økonomiske situasjon. Jeg foreslo derimot en kompromissløsning hvor jeg tilbyr en oppføring Infoside Basis (ca. kr 1000 per halvår), uten noe respons. Sendte purring på denne om svar snarest - fortsatt uten respons. 4) Fikk et nytt inkassovarsel igår hvor fristen er utsatt nye 14 dgr. Altså - første inkassovarsel hadde frist 03.01. Denne er nå satt til 27.01, sannsynlig utsatt pga. mitt brev i 1) til Lindorff. En ting som kan diskuteres er praksisen til "nettkataloghaier" som bl.a. NK hvor man automatisk fornyer en avtale et helt år frem i tid... for evt. å gå til inkasso for noe man ennå ikke har mottatt (her en tjeneste med oppføring på NKs nettsider). Men i tillegg synes jeg de opptrer meget urimelig da de ikke svarer på min henvendelse om en alternativ løsning; hvor jeg tilbyr fortsatt medlemskap men til annen pris. Jeg vil i morgen 19.01 sende brev til NK og Lindorff med henvisning til eposter sendt til NK (punkt 4)), hvor jeg vil gi NK 2 dagers frist med å imøtese mitt forslag om Basis Infoside-oppføring. Hvis ikke vil jeg ta saken videre til andre instanser (advokat...), kreve all dokumentasjon på at det faktisk var jeg som godkjente prøvetiden og oppføringen på NKs nettsider - en elektronisk godkjennelse av avtalen. enquiry sier at en elektronisk godkjennelse/avtale er bindende, men ikke rettskraftig. Kan eller bør jeg bruke dette som argumentasjon/"trussel" i brevet? Jeg har jo aldri signert noe dokument. Bør jeg nevne at jeg vil true med å gå til media med denne saken? Bør jeg også nevne at jeg på Internett har funnet flere urimelige saker mellom kunder og NK (firmaer har blitt oppført uten deres samtykke m.m.)? Mvh Arild -------------------- |
|
|
|
19.1 2005, 11:56:48
|
|
|
SITAT(teezman @ 19.1 2005, 1:14:09) enquiry sier at en elektronisk godkjennelse/avtale er bindende, men ikke rettskraftig. Kan eller bør jeg bruke dette som argumentasjon/"trussel" i brevet? Jeg har jo aldri signert noe dokument. Det kommer helt an på om du selv mener du er bunnet av avtalen (jeg vil ikke oppfordre deg til å lyve). Du kan påstå at du aldri har godkjent en avtale, og be om dokumentasjon på det motsatte. De vil antakelig fremlegge en utskrift av avtalen. Så kan du påstå at dokumentasjonen er ufullstendig, og at du på bakgrunn av dette mener å ikke være bunnet av en avtale. De kan avvise dette hvor mange ganger som helst, men du kan fortsette å stå på din påstand (med mindre de kommer med et vitne som var fysisk tilstede når du bekreftet avtalen). Du behøver ikke gjøre det komplisert: "Viser til brev av ... Jeg anser at De ikke har vært istand til å fremlegge fullstendig dokumentasjon på at jeg har godkjent noen avtale slik den fremkommer i Deres skriv. Jeg er ikke bunnet av en avtale jeg ikke har inngått. Med vennlig hilsen ..." Det skal ikke være nødvendig å true med media, eller liknende. At de ikke kan fremlegge fullstendig dokumentasjon er normalt nok til at de vil trekke saken. Når det gjelder det faktum at du "inngikk" avtale om videreføring gjennom å holde deg passivt, er jeg usikker på om denne praksisen er holdbar (det kan du evt. spørre en jurist om). |
|
|
|
13.3 2005, 1:44:19
|
|
|
Skulle egentlig skrive dette for lenge siden men det har blitt glemt.
Nettkatalogen.no ga seg, de har kredittert min konto av avsluttet mitt abonnement! For å gjøre en lang historie kort: Det måtte noen skriftlige brev til, dvs. jeg skrev brev, de svarte per epost - hver gang. Noe som i seg selv er useriøst nok. I mitt siste brev til de truet jeg med å ta saken videre til min advokat (som selvfølgelig ikke eksisterer). Det var etter dette brevet de ga seg. -------------------- |
|
|
|
16.4 2005, 20:22:11
|
|
|
Nykommer Gruppe: Vanlig bruker Innlegg: 7 Registrert: 16-April 05 Medlem: 3295 Donert: €0 |
Bra,
Stram opp de sleipingene, de lever av folk som ikke tør å si stopp. Hvis NK driver så big business som selgerne gir utrykk for på tlf (ja de har ringt meg flere ganger) da er det rart at de ikke har respekt for vanlig forretningskultur hvis man kaller det, det. Sikkert mange som har synspunkter på det her det kan være jeg tar helt feil men måtte bare si min mening om næringslivets parasitter (telefonselgere) når de angriper småbedrifter for å få ett lett bytte... (du får bare prat for pengene) jeg tror mediemiks på nettet med fordel kan vektes til de tradisjonelle kanalene både i kontaktpris og effekten på bedriftens profil (les.seriøsitet). Markedet som nåes igjennom NK eller RI er bare ett segment av markedet som nås via f.eks Gule Sider |
|
|
|
2.5 2005, 15:23:42
|
|
|
VIP Gruppe: skitX.com refugee Innlegg: 143 Registrert: 8-September 01 Fra: Oslo Medlem: 25 Donert: €0 |
Ble oppringt av Nettkatalogen i dag. Selgeren var i og for seg hyggelig han, men som med alle telefonselgere vil de litt mer enn de først gir uttrykk for.
Først sa han at de har en katalog som inneholder alle firmaer, kart, bla bla.. Han sa at grunnen til at han ringte var at han ønsket å oppdatere kontaktinformasjon. Jeg spurte om dette ville koste penger, eller om han ville at jeg skule betale for noe, det gjorde det selvfølgelig ikke... Deretter ville han fremheve oppføringenes synlighet og treff i andre søkemotorer. Eksempelet han valgte var "leie film" på Google.no, noe som ga en ikke så meget imponerende tredjeplass.. Fikk i hvertfall takket nei til oppføring, som visstnok skulle koste 4000 kr. Da jeg fortalte at jeg drev med søkemotoroptimalisering selv, ble han litt usikker i argumentene sine og fortalte at de kanskje kunne ordne en deal på 700 kr for et halvt år. Glad jeg takket nei til dette etter å ha lest om kaoset teezman har opplevd. Er vel en gylden regel at man takker nei til alle tilbud en får fra ukjente selskaper pr telefon. Måtte bare dra opp denne tråden for å legge til info, synes det er veldig nyttig å kunne søke opp info om slike selskaper. -------------------- asl?
|
|
|
|
2.5 2005, 19:21:56
|
|
|
Jesus Freak Gruppe: ROOT Crew + Innlegg: 2286 Registrert: 4-April 02 Fra: Kr.sand Medlem: 118 Donert: €0 |
Kan nevne at jeg også har blitt oppringt av disse, med samme argumentene og samme priser. Jeg jobber i en ISP og tror jeg skal få ordnet slik selv. Fyren ville ikke gi seg dog....og fortalte hvordan folk hadde fått toppplasseringer i google etter å blitt listet i nettkatalogen. Dette gjaldt dog på søket "camping i hedemark".
-------------------- The greatest single cause of atheism in the world today is christians who acknowledge Jesus with their lips, then walk out the door and deny him by their lifestyle.That is what an unbelieving world simply finds unbelievable. - DC Talk
Les regler: Root | Livssyn | Rettskriving | Film: Jesu liv (online) |
|
|
|
26.5 2005, 12:00:31
|
|
|
Heh, min oppføring hos Nettkatalogen er der fortsatt - tross at det snart har gått halvt år siden mitt abonnement ble avsluttet...
Må fortelle om et par andre historier også... I fjor sommer fikk jeg en faktura på over 4 lapper fra en eller annen kataloghai. Aldri hørt om og aldri vært i kontakt med, + "under construction" hjemmeside!! Hmm, er dette måten å drive virksomhet på, tenkte jeg. Sende ut fakturaer hit og dit å håpe på at en eller annen luring betalte?! Litt senere den sommeren ble jeg oppringt av en fyr fra samme bransje. Samtalen startet hyggelig og han fortalte litt om hvor viktig det var å være godt synlig på web'en og hvor bra deres metoder var. Jeg avviste høflig flere ganger og sa "Jeg må nok desverre takke nei". Etter syvende eller åttende NEI'et fra meg hørte jeg i andre enden: "¤%# -------------------- |
|
|
|
![]() ![]() ![]() |
|
Light utgaven av forumet | Klokken er nå: 10th September 2010 - 08:57 AM |