RSS

Velkommen gjest ( Logg inn | Registrer )

Reply to this topicStart new topic
Astrofotografering
mortensen
post 24.4 2006, 12:40:51
Innlegg #1

Nykommer

Gruppe: Vanlig bruker
Medlem: 4077
Donert: €0

Hei alle sammen!
Jeg har «fattet» interesse for astrofotografering og lurer på om dere kan hjelpe meg med å komme igang med utstyr? Det er først og fremst digitalfoto.
Jeg har et budsjett på 3000-4000,-. Jeg vil gjerne ta slike bilder som dette. Er det mulig?

Og hvor er det er mulig å finne brukt utstyr?

Er det mange som bestiller på nettet fra USA og hvor mye blir det i toll?

Forslag til seriøse nettbutikker?
Go to the top of the page

+Quote Post
Keanu
post 24.4 2006, 15:06:07
Innlegg #2

VIP

Gruppe: VIP
Fra: Trondheim
Medlem: 54

For 3000-4000 kr får du nesten ikke et bra teleskop, og du kan nok ikke regne med å få sett det du ser på bildet en gang om du ikke mangedobler det beløpet.
Jeg vil tippe det vil koste ganske mange lapper bare for å få utstyr som er bra nok for å fotografere månen.

Er folk her som vet mer om dette, så du kan nok vente på et bedre svar. smile.gif

--------------------
- Keanu
Of those who say nothing...few are silent!

+Quote Post
astroleif
post 24.4 2006, 19:39:45
Innlegg #3

Elite medlem

Medlem: 1058

For å kunne ta slike bilder du viser til trenger man faktisk ikke så dyrt kamera eller teleskop.
Men punkt 1. er å ha en montering/motor som tracker skikkelig, regn med å måtte bruke minst 10 000,-
Punkt 2. er å bruke MYE tid på kunsten å prosessere bildene! Slike bilder du viser til kommer ikke av fancy utstyr alene, men av strenge rutiner og solid erfaring.

Du må først finne ut hvor seriøst du har ambisjoner om å drive.
Du må uansett øke budsjettet ditt. Bruke derfor tid på å tenke ut hvor seriøst du skal drive, og spar penger til du kan kjøpe skikkelig utstyr.

Et bruktmarked finnes her: http://www.astro.uio.no/nas/markedsplassen.html

For å få en billig start kan du få fatt i et webcam av typen Philips toucam pro. Om du modifiserer dette kan du faktisk ta skikkelig gode bilder -nesten på linje med det du viser til, men da må virkelig prosesseringskunsten sitte!
Av teleskop kan du velge dobson, med enkle modifikasjoner kan du få den til å tracke temmelig nøyaktig, og da er det bare erfaring og rutiner som må skjerpes for å få gode resultater.
Men bare så det er sagt: Den billige veien er en knall-hard vei! Her ligger det mye arbeid og frustrasjon, men så behøver det ikke koste deg mer enn budsjetert heller.. smile.gif

--------------------
AP = arogans-partiet. Martin Kolberg = Komiske Ali.

+Quote Post
mortensen
post 25.4 2006, 6:58:40
Innlegg #4

Nykommer

Tror jeg dropper den idéen. Men på sikt så har jeg veldig lyst til å kjøpe et skikkelig stativ med bra motor. Jeg får begynne med å kjøpe teleskopet.

Er det dobson teleskop som er mest egnet til å fotografere?

Når dere handler teleskop på nettet, hvilken nettbutikk anbefaller dere å handle fra? USA?

+Quote Post
astroleif
post 25.4 2006, 22:10:26
Innlegg #5

Elite medlem

Medlem: 1058

Jeg gjør mine astrokjøp på enten www.celesta.no eller www.njopsahl.no
Å kjøpe fra usa kan være økonomisk gunstig, men det gir liten trygghet om noe skjer med utstyret.

Dobson montert teleskop er den enkleste monteringen, og er laget for å være prisgunstig. Det egner seg absolutt ikke til fotografering -om du da ikke modifiserer en del.

Du bør absolutt bruke tid på å spare opp til et solid stativ som fks, Vixen GPDX -men det koster 10 000,- I tillegg må du kjøpe motorer og kontroller.

Om du velger å kjøpe teleskop nå så sett deg inn i hva som svarer til dine krav, ikke la deg imponere av gode spesifikkasjoner.

Selv har jeg hatt et Scmidt-Cassegrain 8" men solgte det og kjøpte en Williams optics Megrez 80 refraktor. Grunnen er at refraktoren gir mye større felt. Objektiv diameteren har liten betydning, dette kompenserer du bare med lengre eksponering.

Mitt råd er altså å kjøpe en GOD refraktor, siden de er svært dyre må du nøye deg med en som er liten.

Når det gjelder GPDX montering og kontroller kan du sjekke ut sidene til Carsten Arnholm: http://arnholm.org/astro/index.htm Han har lagt ut mengder med info rundt dette, -og mye annet. Han er forøverig leder i mailingliste om astrofoto: http://groups.yahoo.com/group/NAS-astrofoto/

--------------------
AP = arogans-partiet. Martin Kolberg = Komiske Ali.

+Quote Post
mortensen
post 26.4 2006, 7:17:47
Innlegg #6

Nykommer

Takk for hjelpen!
Da er det bare å spare litt til. En ting er sikkert, det blir astrofotografering. På ett eller annet tidspunkt!

+Quote Post
eisoere
post 26.4 2006, 23:49:31
Innlegg #7

Nykommer

Medlem: 3809

Jeg er enig i det meste av Astroleifs synspunkter, men synes kanskje ikke en dyr refraktor er en god start for en nybegynner. William Optics teleskopene i størrelsen til Astroleifs koster mellom 8.000,- og 16.000,-, avhengig av optikk og utrustning. I tillegg kommer en egnet montering som minst vil koste deg 10.000,-. Og på toppen av dette kommer alt det "herlige" tilleggsutstyret du "må" ha. Dette blir fort svært mye penger for et første teleskop. Dette er etter min mening teleskoper som først og fremst er myntet på erfarne hobbyastronomer som ønsker å drive utstrakt widefield astrofotografering og planetstudier. Skal du investere i noe slikt, bør du være absolutt helt sikker på hva du er ute etter og hva du skal bruke utstyret til. Og er du først oppe i denne prisklassen, bør du også absolutt vurdere et katadioptrisk teleskop som alternativ (f.eks. Meade LX90 eller LX200, Celestron 8i ol.)

Hvis du absolutt vil ha en refraktor, vil jeg heller anbefale deg en enklere type, f.eks. Meade ETX 80 som koster rundt 5.000,- inklusive motorisert datastyrt alt-asimuth montering (Lidl har de siste årene solgt den forrige modellen Meade ETX 70 til rundt 1.500,- hver desember. Dette er et røverkjøp om du skulle få muligheten). Dette er et fint lite teleskop som egner seg vedlig godt for nybegynnere, men er ikke det beste for fotografering. Dette ville jeg uansett ha ventet litt med om jeg var deg.

Et annet godt alternativ er en Newton reflektor på Dobson-montering. Da kan du f.eks. få et 200mm Orion teleskop til litt over 4.000,- og som også er godt egnet til a se fjerne objekter som f.eks. galakser. Et slikt teleskop samler mye mer lys enn en 80mm refraktor og vil derfor kunne vise deg adskillig mer lyssvake objekter. Et slikt teleskop kan i tillegg utstyres med computer som vil guide deg til det du vil se (men ikke motor) til et par tusen kroner ekstra.

Hilsen Eirik

--------------------
Stjerneporten

- Møteplassen for hobbyastronomer

+Quote Post

Fast ReplyReply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser denne tråden (1 Gjester og 0 anonyme brukere)
0 Medlemmer:

RSS Light utgaven av forumet Klokken er nå: 8th September 2010 - 20:32 PM