RSS

Velkommen gjest ( Logg inn | Registrer )

Reply to this topicStart new topic
Vakuumenergi
Titan
post 6.5 2010, 14:40:20
Innlegg #1

Medlem

Gruppe: Vanlig bruker
Medlem: 3160

Det antas at vakuumenergien i det tomme rom lager en negativ gravitasjonskraft, og at dette medfører at gallaksene fjerner seg fra hverandre med økende hastighet

Men det som skjer må vel være at rommet utvider seg slik at avstanden mellom galaksene blir større.

Vakumenergien påvirker derfor størrelsen på selve rommet og medfører ikke at galaksene begynner å flytte på seg i en eller annen retning.

Jeg synes ikke dette kommer så klart fram i litteraturen. Når det beskrives gravitasjonskraft så tenker i hvertfall jeg først og fremst på krefter som virker mellom objekter med masse.

Er det meg som er helt på jordet? Er det noen som har synspunkter på dette?
Go to the top of the page

+Quote Post
astroleif
post 7.5 2010, 10:02:19
Innlegg #2

Elite medlem

Gruppe: Vanlig bruker
Medlem: 1058

Jeg tror de fleste som mener noe som helst om dette er helt på jordet, fordi ingen vet noe om årsaken til utvidelsen.
Det duker stadig opp nye teorier, siste "trend" er å tolke utvidelsen som et resultat av at vår del av universet befinner seg i et område med usedvanlig liten galaksetetthet hvorpå de få galaksene følgelig fyker mot de tettere omgivelsene rundt grunnet gravitasjonspåvirkningene. Enkelte mener å ha gjort observasjoner som kan støtte dette.

--------------------
AP = arogans-partiet. Martin Kolberg = Komiske Ali.
Go to the top of the page

+Quote Post

Fast ReplyReply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser denne tråden (1 Gjester og 0 anonyme brukere)
0 Medlemmer:

RSS Light utgaven av forumet Klokken er nå: 22nd February 2017 - 21:11 PM