RSS

Velkommen gjest ( Logg inn | Registrer )

Reply to this topicStart new topic
Bølgehastighet i det tomme rom.
Titan
post 8.5 2010, 1:08:46
Innlegg #1

Medlem

Gruppe: Vanlig bruker
Medlem: 3160

Det er fortsatt mye som man kan lure på når det gjelder verdensrommet. Jeg synes det derfor er merkelig at det er så lite aktivitet på denne bloggen nå for tiden. Skal man bare sitte rolig å vente på vitenskapens nøkterne fakta, eller skal man tillate seg å undre seg litt og tørre å legge fram sin uvitenhet på bloggen.

Det er mye jeg ikke forstår. Blant annet har jeg lurt mye på hvorfor lyset har akkurat den hastigheten det har på ca 300.000 km/s. Farten er jo den samme selv om bølgen er kort eller langbølget dvs. mye eller lite energi.

Nå er det akseptert at det tomme rom ikke er tomt, men at det tvert i mot er er fylt av energibølger på ethvert sted til og med i tomrommet inne i det enkelte atom. Hva slags bølger er dette. Er dette bølger av en annen type enn elektomagnetiske bølger.

Kan det være at disse allestedsværende energibølger i det tomme rom, som lyset nødvendigvis må passere gjennom, har slike egenskaper (frekvens?) at det tvinger fotonet til følge nøyaktig en bestemt hastighet gjennom mediet.

Og hvorfor antas det at gravitasjonsbølger har samme hastighet som lyset. Gravitasjonsbølger er vel ikke nødvendigvis elektomagnetiske bølger. Hvorfor skulle ikke slike bølger kunne ha en annen hastighet enn lyset.
Kan det også skyldes at gravitasjonsbølgene også må passere gjennom det allestedsværende energimediet i det tomme rom.

Jeg bare undres
Go to the top of the page

+Quote Post

Fast ReplyReply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser denne tråden (1 Gjester og 0 anonyme brukere)
0 Medlemmer:

RSS Light utgaven av forumet Klokken er nå: 23rd February 2017 - 17:55 PM