Dette er en utskrift-versjon av en diskusjon mellom brukerne på root.no kalt 'Hvor lenge hang Jesus på korset?'. Du kan klikke her for å delta i diskusjonen :-)
Hjelp - Søk - Medlemmer - Kalender
Full versjon: Hvor lenge hang Jesus på korset?
ROOT.no forum > Samfunn > Livssyn & Religioner
Mikkel
Er det noen som kan fortelle meg hvor lenge Jesus hang på korset? Er det forskjell i beskrivelsene i de forskjellige evangeliene? Noen som kan gi svar på dette?
AAA
Jesu død står beskrevet i:

Matteus 27
Markus 15
Lukas 23
Johannes 19

Du finner dem på biblene.no

Korsfestelse fungerte slik at den korsfestede kunne holde seg selv i livet ganske lenge (flere dager) ved å bruke beina til å presse seg oppover. Dagen Jesus var korsfestet på var dagen før en stor jødisk høytidsdag (påsken, til minne om utvandringen fra Egypt). Jødene ba derfor om at beina skulle brytes (man slo i stykker knærne) slik at de korsfestede skulle dø fortere og man unngikk at noen hang på korsene denne dagen. Da man kom og skulle bryte beina på Jesus oppdaget man at han allerede var død, og det ikke var nødvendig å bryte beina. Dette fordi Jesus antagelig var svært utmattet. (Les om piskeslag, fengsling, avhør etc. i kapittlene før)

For å være på den sikre siden stakk man et spyd inn i siden hans og konstaterte at det rant vann, og ikke blod ut.

Jeg tror at Jesus hang på korset 4-6 timer.
k-mann
SITAT(AAA @ 27.3 2005, 0:45:27)
Jeg tror at Jesus hang på korset 4-6 timer.
*

Det står at han hang der frå sjette timen (kl. 12.00) til niaande timen (kl. 15.00), 3 timar.

GUDS FRED!
Saladin
AAA:
Litt på spissen, men hva slags autentiske kilder har man over at romerne praktiserte korsfestelse?
Dette er light versjonen av vårt forum. For å se forumet i normal versjon, vennligstklikk her.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.