Dette er en utskrift-versjon av en diskusjon mellom brukerne på root.no kalt 'Fantastisk video'. Du kan klikke her for å delta i diskusjonen :-)
Hjelp - Søk - Medlemmer - Kalender
Full versjon: Fantastisk video
ROOT.no forum > Vitenskap > Universet
Orion
Nå er jeg meget opptatt av universet og synes det er utrolig vakkert, men denne videoen var fantastisk!
http://video.google.com/videoplay?docid=-3020803111770641453

Den forklarer så utrolig godt hvor stort verdensrommet er og jeg må innrømme at jeg fikk faktisk en tåre i øyekroken over hvor vakkert verden er! Men nå er jo jeg ekstremt glad i universet og det er så utrolig nydelig. Ingen kjendispupper eller rumper slår det vakre synet av universet! Og nei, jeg er ikke flau tongue.gif
astroleif
Ja, denne videoen er veldig gripende.
Det utrolige er at "ultra deep field" utgjør bare et punkt på himmelen som er så lite at det er uoppløselig for øyet. Allikevell finnes det titusenvis galakser der! Multipliser dette med like mange punkt som gjør at hele himmelen blir dekket.... Det er nesten uendelig!
Multipliserer vi dette -nesten uendelige tallet med ca 100 milliarder får vi et anslag av antall stjerner i universet!

Allikevell er denne analogien bedre forståelig: for hvert eneste sandkorn på jordkloden finnes det millioner av stjerner!

Noen som fremdeles tviler på liv andre steder...!?
elbeem
Den fantastiske videoen i kombinasjon med den sangen gir meg frysninger. blush.gif

Søkte litt rundt om på nettet og jeg fant ut at man går ut ifra at det er ca. 130 milliarder galakser i universet, og ca. 50 000 milliarder milliarder stjerner i universet.
DET er mye det. biggrin.gif Kilde

Også må man huske på at det kan hende at det finnes mange flere galakser enn det hubble-teleskopet kan se. smile.gif
enquiry
Wikipedia har en 6200x6200-utgave av dette fotografiet (20 MB): http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4f/HUDF.jpg
Her er en NASA-side dedikert til bildet: http://www.nasa.gov/vision/universe/starsg...hubble_UDF.html
aFFi
Helt sykt bilde! Ikke rart det er kåret til verdens viktigste bilde!
Keanu
Utrolig å tenke på at det er en liten sektor av himmelen som ser helt tom ut.

Forresten, for de som er interessert i astronomi og universet, vil jeg anbefale Carl Sagans tv-serie Cosmos.
Carl Sagan er en av de mest karismatiske og flinkeste astronomene til å formidle kunnskap, og Cosmos var en stor serie som gikk på 80-tallet. Derfor er det mange i dag som ikke vet hvem han er.

Fikk en morsom historie fra en professor på NTNU som hadde møtt Sagan. Han hadde en spesialsydd stresskoffert der det stod "Emissary to Mars". biggrin.gif
astroleif
SITAT(Keanu @ 5.12 2006, 18:16:14) *
Utrolig å tenke på at det er en liten sektor av himmelen som ser helt tom ut.
Du er sikkert klar over det allerede, men for andre litt mer uinvidde vil jeg bare nevne en ting;
At dette utsnittet av himmelen betegnes som "tomt" betyr bare at det ikke ligger noen lokale objekter i denne synslinjen. Tettheten av objekter i rommet er stort sett likt fordelt. Det var mao, forventet at man ville se alle disse galaksene på dette bilde.
bjorn
Ganske utrolig ja. Sannsynligheten for intelligent liv på andre planeter må vel kunne sies å være rimelig stor? Virker iallefall slik.

- bjorn
Orion
Jepp, det vil jeg påstå og det mener nok de aller fleste. Spesielt med tanke på at alle "piksler"/punkter på himmelen inneholder like mange galakser som i UDF. Tror det nesten bare er religiøse fanatikere som sitter der som noen sutreunger å tviholder på gudslæren sin fordi ikke har godtatt faktum at liv andre steder er så godt som sikkert.

"Den katolske kirke har aldri feilet og vil aldri feile". Vel om den ikke hadde feilet før så feilet iallefall kirken med dette utsagnet og etterpå har kirken bare blitt latterligere og latterligere. Kopernikus' sin heliosentriske system burde være bevis nok til å legge kristendommen på hylla. Kopernikus måtte bøte med livet for den teorien.
Bonna
SITAT(Orion @ 7.12 2006, 20:51:23) *
Tror det nesten bare er religiøse fanatikere som sitter der som noen sutreunger å tviholder på gudslæren sin fordi ikke har godtatt faktum at liv andre steder er så godt som sikkert.

Har ingen ønske om å starte en stor diskusjon rundt dette, for det er der sikkert nok av fra før, men en liten kommentar til ditt utsagn:
Jeg tror ikke det er liv på andre planeter, hvertfall ikke liv på samme måte som vi (mennesker) og jeg ser ikke på meg selv som noen religiøs fanatiker, (kanskje andre mener det, men det får være opp til de. tongue.gif).
Jeg har stor respekt for de som tror der finnes tilsvarende liv på andre planeter, og ser hvorfor dere tror det. Det dette bildet får meg til å tenke på er at så komplisert som universet er, ikke bare ut i det store rom, men også ned på atomnivå, og enda mindre, så vil det for meg virke helt uforståelig at alt dette skal være tilfeldig. Kall meg gjerne fanatiker, og tullerusk, men jeg tror at hvis du tenker deg litt om, så får du litt forståelse for min tro og?

Og by the way: sutreunger?...
Orion
Det finnes nok flere stjerner en atomkombinasjoner gutt wink.gif Med sutreunger mente jeg (så jeg for meg) barnslige folk som har sånn grinestemme og nekter at de har tatt feil. Sånn: Kristen: "NEI, jeg vil ikke!" Ateist: "Jo du skal!" kristen: "nei jeg vil ikke din dumming!" tongue.gif
Bonna
SITAT(Orion @ 8.12 2006, 0:03:28) *
Kristen: "NEI, jeg vil ikke!" Ateist: "Jo du skal!" kristen: "nei jeg vil ikke din dumming!" tongue.gif

Hehe... Greit, da er jeg en "vil ikke" person. tongue.gif Forresten: Vil ikke hver stjerne være bygd opp av mange atomer, og dermed være flere atomer enn stjerner? Jeg vet ikke, men det hørtes bare logisk ut for meg...
Orion
Jo, men jeg mener kombinasjoner av atomene. Om et hydrogenatom er her eller 10^-8 meter unna så har atomet samme funksjon. Det er ikke et molekyls plasering av atomer som teller. En stjerne fungerer likt her som på andre siden av galaksen. Rundt enhver stjerne er det/har det vært mulighet for liv.
AlphaZone
universet er jo så gigantisk att det går ikke ann å forestille seg engang..

det bildet var helt fantastisk.. ble litt satt ut her
vegar_m
Helt utrolig!!!
Dette er light versjonen av vårt forum. For å se forumet i normal versjon, vennligstklikk her.
Invision Power Board © 2001-2017 Invision Power Services, Inc.